آی مت

امتیاز ثبت شد.

آی مت (iMath) چیست؟

سیستم آموزشی آی مت یک روش جذاب و تعاملی برای آموزش مفاهیم پایه ریاضی به کودکان سنین ۳ تا ۷ سال باشد. این سیستم از طریق غنی سازی محیط آموزشی با استفاده از ابزارهایی مانند بازی، داستان، نمایش خلاق، شعر و فعالیت‌های آموزشی گروهی، مهارت‌های شناختی کودکان را تقویت می‌دهد و آن‌ها را برای ورود به آموزش‌های رسمی آماده می‌کند.

در این سیستم، مفاهیم ریاضی به صورت سلسله مراتبی و با توجه به مراحل رشد شناختی کودکان طراحی می‌شود. این بدان معنی است که مفاهیم پیچیده‌تر به مرور زمان معرفی می‌شوند و کودکان ابتدا با مفاهیم ساده‌تر و پایه شروع به آشنایی می‌کنند. این سیستم تأکید دارد که کودکان در حین بازی و تفریح همزمان با یادگیری و درک مفاهیم پایه ریاضی قرار بگیرند.

یکی از ویژگی‌های این سیستم، تجربه عینی و لمسی است که به کودکان ارائه می‌شود. این بدان معنی است که مفاهیم ریاضی به صورت ملموس و قابل لمس برای کودکان تجسم می‌شوند، بنابراین آن‌ها می‌توانند از طریق بازی و فعالیت‌های عملی به آن‌ها بپردازند.

آی مت چیست؟

در نهایت، این سیستم آموزشی بر اساس رویکرد کودک‌محور عمل می‌کند، به این معنی که محتوا و روش‌های آموزشی بر اساس نیازها و توانایی‌های کودکان تنظیم می‌شود. مدرس در این سیستم بیشتر به عنوان یک هدایت‌گر و راهنما عمل می‌کند تا فردی که اطلاعات را به صورت خطی منتقل می‌کند.

استفاده از روش‌های تعاملی و بازی‌های آموزشی در آموزش ریاضی به کودکان سنین پیش‌دبستانی می‌تواند مفید و موثر باشد. این روش‌ها کودکان را به یادگیری فعال و شاداب ترغیب می‌کنند و می‌توانند در تقویت توانایی‌های شناختی و ریاضی آن‌ها تأثیرگذری داشته باشند.

البته، همواره مهم است که در طراحی و اجرای این سیستم، نظر متخصصین و متخصصان روانشناسی کودکان در زمینه توسعه شناختی و ریاضی در نظر گرفته شود تا بهترین نتایج در یادگیری و توسعه کودکان به دست آید. در ادامه این مطلب از آموزشگاه MIT Board بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

مزایای آی مت

در ادامه می‌توان به مزایای مهم آی مت، سیستم آموزشی مورد بحث، اشاره کرد:

  • غنی سازی محیط آموزشی: از طریق استفاده از ابزارهای متنوع مانند بازی، داستان، شعر و نمایش، محیط آموزشی برای کودکان پربار و جذاب می‌شود. این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا در محیطی فعال و تعاملی، مفاهیم ریاضی را به طور طبیعی و شادابانه یاد بگیرند.
  • پویایی ریاضی: سیستم آموزشی آی مت بر اساس نیازهای متفاوت هر کودک طراحی شده است. این به معنی آن است که هر کودک می‌تواند بر اساس توانایی و سطح خود، در یادگیری ریاضی پیشرفت کند و احساس موفقیت و اعتماد به نفس کند. به عبارت دیگر، سیستم آموزشی با نیازهای کودکان تعامل می‌کند و به طور پویا به توسعه آن‌ها پاسخ می‌دهد.
  • کاهش اضطراب ریاضی: آموزش ریاضی در قالب بازی و تفریح کودکان را از فشار و اضطراب ریاضی خارج می‌کند. این روش غیرفرمال و شادابانه، کودکان را به یادگیری ریاضی ترغیب می‌کند و از ایجاد انگیزه مثبت برای آن‌ها برخوردار می‌شود.
  • افزایش مهارت‌های شناختی: آی مت از طریق بازی، داستان، شعر و نمایش بهبود مهارت‌های شناختی کودکان را تقویت می‌دهد. این سیستم آموزشی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مانند توجه، حل مسئله، تفکر انتقادی و تخیل را پیشرفت بخشند.
  • روش پلکانی: استفاده از روش پلکانی در آی مت به کودکان این امکان را می‌دهد که به طور طبیعی و بدون احساس فشار، از مفاهیم ساده تا پیشرفته ریاضی پیش بروند. با تکرار و تمرین در سطوح مختلف، کودکان به تدریج توانایی‌های ریاضی خود را تقویت می‌کنند.
مزایای آی مت

به طور کلی، آی مت با استفاده از روش‌های تعاملی و ساختاری بازی‌گونه، به کودکان امکان می‌دهد به صورت طبیعو شادابانه با مفاهیم ریاضی آشنا شوند. این روش آموزشی باعث ایجاد انگیزه و علاقه برای یادگیری ریاضی در کودکان می‌شود و همچنین از طریق توسعه مهارت‌های شناختی، باعث پیشرفت و بهبود عملکرد ذهنی آن‌ها می‌شود.

دوره های آموزشی آی مت

اطلاعاتی که درباره دوره‌های iMaths ارائه دادید، توضیحاتی درباره ساختار و زمان‌بندی آنها را ارائه می‌دهد. این سیستم آموزشی شامل سه دوره است که به ترتیب مقدماتی، متوسط و پیشرفته نامیده می‌شوند.

هر کدام از این دوره‌ها شامل چهار ترم بوده و هر ترم شامل ۲۰ جلسه می‌باشد. کلاس‌ها همزمان با برگزاری ۲ جلسه هفتگی با مدت زمان یک ساعت برگزار می‌شوند. حداکثر تعداد کودکان در هر کلاس در دوره مقدماتی ۱۲ نفر و در دوره‌های متوسط و پیشرفته تا ۱۶ نفر قابل افزایش است.

به طور خلاصه، ساختار دوره‌های iMaths به صورت پیاپی و هرچه به ترتیب پیشرفته‌تر می‌باشد. این دوره‌ها با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی ریاضی و کتب مربوطه طراحی شده‌اند تا به صورت خاص برای سیستم iMaths مناسب باشند. هدف از تقسیم بندی به دوره‌های مختلف، ارائه محتوای مناسب و سطحی از آموزش ریاضی برای هر گروه از کودکان است.

محور اصلی آموزش آی مت

برنامه iMaths بر مبنای استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است و دو محور اصلی آموزش را شامل می‌شود: آشنایی با زبان ریاضی و کاربرد آن و درک عدد.

محور آشنایی با زبان ریاضی در برنامه iMaths شامل آموزش واژگان و علائم ریاضی است. این برنامه نه تنها به کودکان آموزش واژه‌های ریاضی مانند عدد، الگو، دایره، +، -، = را می‌دهد، بلکه مفاهیمی مانند فاصله، مجموع، پیش‌بینی و ارزیابی نیز در این زبان شامل می‌شود. هدف این برنامه تقویت مهارت بحث کردن در کودکان است.

برای شرکت در بحث، کودکان باید ابتدا یاد بگیرند صحبت‌های گروه خود را به درستی گوش کنند تا بتوانند مطالب را دنبال کنند و نظرات خود را بر اساس دلایل ارائه شده توسط دیگران بیان کنند.

در این دوره، تلاش می‌شود تا مهارت فکر کردن کودکان تقویت شود و فرصت‌های زیادی برای بیان افکار، انجام فعالیت‌ها، بررسی دلایل انجام کارها و استفاده از اطلاعات به دست آمده از تجربیات برای تصمیم‌گیری فراهم شود. در بخش‌هایی از برنامه، از کودکان خواسته می‌شود بر اساس مشاهدات خود حدس بزنند و سپس به دنبال مثال‌هایی بگردند که حدس آنها را تایید یا رد کند.

آنها باید شباهت‌ها و تفاوت‌ها را پیدا کرده و درک کنند که برای یک مسئله می‌تواند چندین راه حل ممکن وجود داشته باشد و همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست.

محور اصلی آموزش آی مت

محور دوم برنامه iMaths درک عدد است. درک عدد به معنای درک کلیت مفهوم عدد است که از شمارش عدد فرق می‌کند. این محور شامل حوزه‌های مختلفی از جمله اعداد و کاربردهای آن، تناظر یک به یک، طبقه‌بندی و مرتب‌سازی، الگوها و جبر، اشکال هندسی و درک فضایی، اندازه‌گیری، تحلیل داده‌ها و احتمالات، و حل مسئله است.

در این محور، آموزش این مفاهیم به صورت سلسله مراتبی و با استفاده از بازی، نمایش خلاق، شعر و قصه در برنامه iMaths ارائه می‌شود.

این برنامه به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم مرتبط با عدد را به صورت جذاب و بازی‌های تعاملی فرا بگیرند. از طریق این برنامه، کودکان با مفاهیمی مانند اعداد و کاربردهای آن، تناظر یک به یک، طبقه‌بندی و مرتب‌سازی، الگوها و جبر، اشکال هندسی و درک فضایی، اندازه‌گیری، تحلیل داده‌ها و احتمالات، و حل مسئله آشنا می‌شوند.

به طور کلی، برنامه iMaths بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است و تلاش می‌کند تا با استفاده از آموزش زبان ریاضی و تقویت درک عدد، مهارت‌های ریاضی و فکری کودکان را توسعه دهد.

کلاس چرتکه یا آی مت

با توجه به توضیحات شما، به نظر می‌رسد که شما درباره فواید دو برنامه آموزشی “چرتکه” و “آی مت” بحث می‌کنید. درست است که هر دوی این برنامه‌ها فوایدی برای رشد مهارت‌های شناختی و ذهنی کودکان دارند و به افزایش هوش و استفاده مناسب از فرآیندهای ذهنی کمک می‌کنند.

برنامه “چرتکه” از طریق قوانین خود و محاسباتی که در آن انجام می‌شود، مهارت‌های ریاضی کودکان را تقویت می‌کند. این برنامه می‌تواند نیمکره‌های مغز را فعال کرده و هماهنگی بین آنها را بالا ببرد.

آموزش چرتکه به کودکان کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها و تکنیک‌های حل مسئله را یاد بگیرند و از خلاقیت خود استفاده کنند. همچنین، این برنامه می‌تواند به تقویت حافظه تصویری و قدرت تصویرسازی کودکان کمک کند.

با توجه به توضیحات شما، به نظر می‌رسد که کلاس “آی مت” نیز برای رشد مهارت‌های شناختی و ذهنی کودکان بسیار مفید است. برنامه آی مت بر مبنای بازی و تعامل کودکان طراحی شده است و می‌تواند مهارت‌های اجتماعی، هوش اجتماعی و هیجانی آنها را بهبود بخشد.

تعامل بین کودکان در این برنامه بیشتر است و بازی‌های تعاملی برای آموزش مفاهیم ریاضی استفاده می‌شود. این برنامه می‌تواند مهارت بیان نظرات و شنیدن نظرات دیگران را در گفتگو به کودکان آموزش دهد.

کلاس چرتکه یا آی مت

از آنجا که قوانین چرتکه و محاسباتی که در آن انجام می‌شود، به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم ریاضی را بهتر درک کنند و حل مسئله را یاد بگیرند، این برنامه می‌تواند به توسعه مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت کودکان کمک کند. همچنین، آموزش چرتکه به کودکان می‌تواند آنها را در یافتن ریشه‌های دوم و سوم اعداد آموزش دهد.

در نهایت، هر دو برنامه “چرتکه” و “آی مت” می‌توانند به توسعه مهارت‌های شناختی و ذهنی کودکان کمک کنند و به افزایش هوش و استفاده مناسب از فرآیندهای ذهنی منجر شوند.

همچنین، این برنامه‌ها می‌توانند به رشد مهارت‌های اجتماعی و هوش اجتماعی و هیجانی کودکان کمک کنند، اما به نظر می‌رسد که برنامه “آی مت” به علت تمرکز بیشتر بر تعامل کودکان، در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

لازم به ذکر است که هر کدام از این برنامه‌ها ممکن است براساس نیازها و علاقه‌های کودکان و محیط آموزشی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، تجربه و توانمندی مدرسان و روش‌های آموزشی مورد استفاده در هر برنامه نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. بنابراین، انتخاب بین این دو برنامه باید بر اساس نیازها و تمایلات شخصی و والدین و مشاوره با متخصصان آموزشی صورت بگیرد.

برای راهنمایی بیشتر در زمینه ثبت نام کودکان خود می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه آموزشگاه MIT Board در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *